“Vinged ringed”

16.aprillil osalesid kaks Vändra Gümnaasiumi klassi, 2.a ja 3.b Tartus Hullu Teadlase X teaduskonverentsil „Vinged ringed.“
 

Hullu Teadlase teaduskonverents kutsub ja suunab algklassilapsi tegelema teadusega ning selle uurimisega. Projekti jooksul said noored uurijad teada, et kõik on looduses pidevas ringluses, aga inimesed alles otsivad võimalusi, kuidas kasutatavaid aineid paremini ringluses hoida. See ei tähenda mitte ainult näiteks prügi sorteerimist, vaid ka teadlikumaid otsuseid asjade ostmisel ja tootmisel, et neid oleks võimalik lihtsalt ümber töötada. Saadud teadmiste põhjal said uurijad teha uurimistöö, et kogeda, mis on teaduse tegemine ning tekitada neis huvi ise maailma kohta rohkem uurida. Uurimistööd võis teha mõlemal teemal ja õpilastel olid vabad käed, mida täpselt uurida.
Uurimistööde konkursi raames toimus videokohtumine Hullu Teadlasega, kes vastas talle saadetud küsimustele ning jagas näpunäiteid, kuidas uurimistööd läbi viia ja vormistada. Aktiivsema osavõtuga koolidesse tuli Hull Teadlane võimalusel ise kohale.
Osalevate õpilaste juhendajatele pakkus Tartu Ülikooli muuseum lisamaterjalidena näidistunnikavu soovituste ja eksperimentide kirjeldusega.
2.a kirjeldab oma tegevust järgmiselt:
Eeltööga alustasime oktoobris, siis alustasime nende materjalide uurimist, mis Hull Teadlane meile saatis. Veebruaris käis ta meil ise külas ja märtsis esitasime võistlusele oma valmis uurimistööd. 2.a klass uuris vee aurustumist.
Oma uurimistööst räägivad 2.a klassi õpilased.
Kristella: Meie alustasime oma uurimistööd jaanuaris. Terve töö sai valmis märtsis. Meie töö pealkiri on „Kuhu kadus vesi ja kuhu jäi jää?“
Emily: Me tegime terve klassiga kaks katset vee aurustumise kohta ja me saime teada, kuhu kaob vesi ja kuhu jääb jää.
Romet: Esimese katse tegime klassis. Tõime klassi kolm erineva suurusega jää tükki ja panime need erineva suurusega nõude sisse.
Rudolv: Siis ootasime, millal jää ära sulab ja vesi aurustub.
Mathias: Meil oli kaks hüpoteesi. Arvasime, et suurem tükk jääd sulab ja aurustub enne. Veel, et väike tükk sulab ja aurustub enne.
Samuel: Väike tükk sulas ja aurustus kõige enne.
Kirke: Teise katse tegime kodus kahe käterätikuga.
Kristelle: Saime teada, et õhem rätik kuivab enne ja paksem külmub.
Roberta: Õppisime, et tähtaegadest tuleb kinni pidada.
Robin: Kui katset teed, pead iga päev vaatama, mis saab. Ma tegin selle vea, et ei vaadanud ja pidin katset uuesti alustama.
Hertruda: Iga päev peab märkima ka, mina ei märkinud, jätsin meelde.
Lea: Meie uurimistöö pildid on minu joonistatud. Mulle meeldib joonistada.
2. a klassi õpilaste uurimistöö „Kuhu kadus vesi, kuhu jäi jää?“ pälvis konkursil „Vinged ringed“ 2. klasside arvestuses 3. koha. Hull Teadlane kiitis konkursile esitatud uurimistöö lõbusat ülesehitust. Eriti meeldis talle lause: „Uurida on lihtsam, kui ema uurimist meelde tuletab.“
2.a klassi laste tähelepanekud pani kirja uurimistöö juhendaja Silja Enok.
3.b klassis kujunes välja tuumik õpilastest, kes olid teadmishimulised ning olid nõus tegema seoses uurimistööga ka lisa kodutööd. Seda juba kolmandat aastat järjest.
Uurimusega tegeleti peaaegu 5 kuud peale tunde, kus lahendati erinevaid probleeme, tehti katseid ning tehti omavahel koostööd.
Tehtud katsetest ja järeldustest pandi kokku uurimistöö digiraamatu formaadis.
Rõõm oli suur, kui teatest selgus, et noored uurijad- Kadi Pärnoja, Jasper Jürimäe, Lukas Toom, Hugo Argel, Delisia Pert ja Ronaldo Pitsner- on pääsenud oma uurimusega finaali, mis toimub Tartu Ülikooli muuseumi valges saalis.
Antud uurimust tuli ka kaitsta. Selleks valmistuti hoolega lootuses auhinnaline koht koju tuua.
Pingutused ei olnud asjata, sest teaduskonverentsi komisjon hindas uurimust 3. klasside arvestuses 1. koha vääriliseks!!!
3.b õpilaste arvamused antud projektist:
Jasper: Me uurisime, kas koristusvesi ja toidujäätmed aitavad kaasa taimede kasvule. Me panime taimed kasvama ja igaüks sai kolm taime, mille eest hoolitseda. Igat taime kastsime erinevalt – kas puhta veega, koristusveega või toidujäätmetega. Väga hea tunne on 1. kohta saada. Ma olen rõõmus ja õnnelik. Esimese koha aitas saavutada see, et õpetaja aitas meid, juhendas väga hästi ja me ise tegime ka palju tööd. Soovin teha veel mõnda uurimistööd, osaleda konkursil ja saada esimest kohta.
Delisia: Mina võtsin osa koos oma mõne klassiõe ja -vennaga Hullu Teadlase konkursist. Oma töös tegime katseid, kus alguses tegime Hullu Teadlase poolt saadetud videote järgi katseid ja tegime ka ise ühte katset. Meie katses tahtsime teada saada, et milline taim kasvab kõige paremini. Panime kasvama mitmel moel ube. Igal lapsel oli oma kindel asi, millega ta oma taime eest hoolitsema pidi. Meie saime teada, et koristusveega kasvas meil kõige pikem taim. Meie oma uurimistööga saavutasime 1.koha viie kooli hulgast, mis tuli meil kõigile üllatusena. Kui õpetaja ütles meile, et 4. klassis ei ole vist enam Hullu Teadlase poolt uurimistöö konkurssi, olime me kõik ikka natuke kurvad. Aga õpetaja on väga tubli, et oma lastega sai teist aastat järjest 1. koha.
Hugo: Meie töö rääkis koristusvee ja toidujäätmete taaskasutamisest. Me uurisime oma töös seda, et kas koristusvee ja toidujäätmete abil saab kasvatada uusi taimi. Esimese koha saamine üllatas mind väga ja tekitas hea tunde. Me plaanime tulevikus kindlasti võtta osa ka teistest uurimustöödest.
Lukas: Me uurisime oma töös, kas toataimed kasvavad paremini, kui neid kasta koristusvee ja toidujäätmetega võrreldes kastmisega tavalise veega. Panime seemned mulda ja hakkasime nende kasvamist jälgima, tehes regulaarselt taimede mõõtmist ning koostasime taimekasvugraafikud. Saime konkursil esimese koha ja mul on selle üle väga rõõmus meel. See oli nii lahe, kui lõpuüritusel järjest alates viiendast kohast hakati kohti välja hõiskama ja ootusärevus järjest kasvas, kuni teise koha väljahõiskamisel saime aru, et meie saime esimese koha. Hõiskasime kõik koos! Ma arvan, et meie esimese koha saavutamisel on kõige suurem roll õpetaja Riinal, sest tal on lihtsalt nii head mõtted ja ta oskab hästi juhendada. Ma arvan, et kui veel tekib võimalus teaduskonkurssidest osa võtta, siis ma tahan seda teha, mis sest, et tööd on palju ja pingutada on vaja. Mulle meeldib katseid teha ja uurida, kuidas maailm toimib.
Kadi: Meie uurimustöö rääkis taimekasvatusest erinevate kastmisviiside ja toitainetega. Me uurisime, kas taimi saab koristusvee ja toidujäätmetega kasvatada. Kui saime esimese koha, oli mul hea meel ning ma olin väga õnnelik. Tänu sellele, et meil oli hea koostöö nii omavahel kui ka meie juhendajaga, saime esimese koha. Minu edasiseks plaaniks on osaleda veel põnevates uurimustöödes.
Noored uurijad said teaduskonverentsilt väga palju kogemusi, uusi ideid ning mõtteid järgmisteks teadustöödeks.
 
Täname kõiki uurimuses osalenud õpilasi ja nende vanemaid.
3.b klassi laste tähelepanekud pani kirja uurimistöö juhendaja Riina Kirkmann.